Hieronder vindt je een reisverslag c.q route voorstel voor je zeilvakantie vanuit Stockholm, Zweden. De gemiddelde dag afstanden vindt je vermeld en de route is een goede indicatie wat je op een 1 of 2 weekse zeilvakantie kan bevaren. Cruise door een van de mooiste archipelen van van Noord Europa
Aan boord vindt je alles voor navigatie. Zo zijn de meeste jachten uitgevoperd met GPS en veel jachten met een plotter. Daarnaast heb je zeekaarten van het gebied als wel de Pilot (aanvaarroutes, haveninformatie, foto's, baaien, voorziningen etc etc) tot je beschikking.
De rotsachtige kust van Zweden is bezaaid met duizenden kleine eilanden, sommige groen en welig, andere woest en kaal. Er liggen vijf grote archipels aan de Oost- en Westkant van het land, en dan vooral rond Goteborg en Stockholm. De Zweedse zomer bloeit in bonte kleuren. Overal duiken de landschappen op met vriendelijke meertjes en robuuste rotsen. De middernachtzon, de zon die zelfs 's nachts niet ondergaat, is een van de mooiste natuurverschijnselen in Zweden en maakt het aantrekkelijk om lange zeiltochten te maken. Voor veel zeilers van Noorwegen, Zweden of Finland is de middernachtzon zelfs het hoofddoel van de reis. Het jaarlijkse midzomernachtfeest is voor zowel inwoners als bezoekers een reden tot feest en vindt plaats op 21 juni.
Wij kunnen vertrek in Zweden aanbieden vanuit o.a. Stockholm, Loftahammer, Goteborg, Karlsham en Marstrand.
Zeilen met schipper Zweden | Reisverslag
Zeilen met schipper door de archipel van Stockholm: indrukwekkend, verrassend in alle opzichten en bijna met geen pen te beschrijven, zo mooi. De Archipel van Stockholm bestaat uit 30 duizend eilandjes. De eilandjes verschillen van grootte. Op sommige eilanden staan huizen en zijn haventjes en op andere eilandjes groeit een enkele bloem of boom. Sommige eilanden zijn goed te zien, anderen zijn net boven de waterspiegel zichtbaar. In deze archipel hebben we twee weken rondgevaren en een klein gedeelte bekeken.
Reisverslag zeilen met schipper Zweden:
De eerste week hebben we 97 mijl gevaren. We zijn begonnen in Gihaga op Liding(de thuishaven van Ellen). Op zondag waaide het hard en hebben we een kleine afstand afgelegd om het schip in de vingers te krijgen en om een meer beschutte plek te vinden. Tussen de vlagen door zijn we vertrokken naar Saltsj?Duvnas, een scharrig, klein, rustiek en charmant haventje. Een dag later zijn we via Vaxholm naar Grinda gevaren. Grinda is een eiland van 1 km lang en heeft een idyllisch haventje waar je met de boeg op de steiger aanlegt en achter met een lijn op een boeitje of een hekanker.
Vervolgens hebben we Ramsmora op Mea aangedaan. Op woensdag hebben we geluncht in Paradiset (bij Finnhamn). Een zeer mooi gebied. We lagen op een hekanker, met de boeg voor een rots en een landvast om een boom (zodat we konden afstappen). Dit vond ik echt een geweldige ervaring. ‘s Avonds hebben we in de baai van Trek Stor voor anker gelegen (ook een geweldige ervaring).
Vanuit Trek Store zij we naar Vaxholm gevaren. Een drukke bedoeling, als je net uit een gebied komt waarin het heel stil is en een volle haven uit max. 20 schepen bestaat, maar wel leuk. In Vaxholm zit een grote supermarkt. Op vrijdag zijn we van Vaxholm naar Stockholm gevaren. Persoonlijk vind ik het een hele belevenis om grote steden binnen te varen. Zo ook het binnen varen van Stockholm. Stockholm is vanaf het water een ontzettend mooie stad. We zijn in Navishamnen gaan liggen. Navishamnen is een overzichtelijke, rustige haven. Er stopt een tram voor de haven die naar de stad gaat. In deze haven heb je niet het gevoel dat je in een grote stad bent.
De tweede week hebben we 128 mijl gevaren. Vanuit Stockholm zijn we naar Saltsjsaden, Pensviken gevaren. Om hier te komen zijn we door een hele smalle geul gevaren. Ik denk nog geen 10 mtr breed. De baai waaraan we hebben gelegen is prachtig en het is er ongelofelijk stil. Vanuit Saltsjsaden, Pensviken hebben we de tocht uitgezet naar Malma Kvarn een idyllisch haventje. Het lijkt ook echt op het plaatje in de pilot. Het is stil en de omgeving is fantastisch. Na alle rust, stilte en idyllische haventjes deden we Sandhamn aan, de toeristische trekpleister en het regattacentre van de omgeving. Met 200 boten veruit de grootste haven die we hebben aangedaan. In Sandhamn hebben we een sail-in movie gezien. Een Zweedse film zonder ondertiteling, dat is een bijzondere ervaring. Vanuit de kuip konden we het scherm zien. Sandhamn is een ideale vertrekhaven om naar de buitenkant van de archipel te varen. Dat hebben we ook gedaan. We hebben een tocht gemaakt door Bjeksk, Lilla Nassa en Stora Nassa naar Ramsmora op M?a.
Deze tocht was echt prachtig en zeer indrukwekkend. Je kunt dit alleen maar doen als het weer goed is en het vraagt om een zeer goede navigatie. Ramsmora blijft een leuke plek. Er is eigenlijk niets, het is een scharrig haventje, maar het uitzicht is heel mooi. Om 4 uur ‘s nachts vaart een visser met visafval naar buiten om het op een rots om de hoek achter te laten. De meeuwen volgen de visafval. Daarna zet de visser zijn netten uit aan de buitenrand van de archipel. Vanuit Ramsmora zijn we naar Ingmars?gevaren om te lunchen. Dit is een echte aanrader! We hebben voor het restaurantje aangelegd. Vervolgens zijn we naar Husar gevaren. Toen we aankwamen dacht ik dat het seizoen al voorbij was. Ik heb volgens mij nog nooit een haven zo verlaten erbij zien liggen. Je kunt veel beter bij Finnhamn in een baai gaan liggen. Vanuit Husar zijn we naar Gshaga op Liding gevaren. Tijdens deze tocht hadden we het ideale zeilweer: wind, zon en een zeer aangename temperatuur. Ik heb de archipel van Stockholm ervaren als een gebied waarin zeilen met schipper en navigeren zeer intensief moet worden uitgevoerd.
Dit gebied is anders dan zeilen met schipper in Kroatie of Turkije. Daar zijn ook rotsen, alleen het water kleurt lichter als het ondieper wordt. In de archipel van Stockholm verkleurd het water niet. Je kunt dus niet zien waar het ondiep is. Je kunt ook niet volledig op de dieptemeter varen want de ondiepte loopt niet altijd geleidelijk op. Het gaat ook weleens van 20 mtr in een keer naar 3 mtr. Je moet ieder moment precies weten waar je zit op de kaart. Tijdens het varen werd op de kaart in de gaten gehouden waar we waren. Er werd continu gekeken of dat wat we rondom ons heen zagen ook in de kaart zagen, soms was het zeer verwarrend.
De pilot ‘Arholma – Landsort and Gotland’ gaat over de archipel van Stockholm. Er is een Engelse versie van en is zeer goed als het gaat om alle nautische informatie. De pilot bevat ook achtergrondinformatie en leuke weetjes over het gebied waar je vaart of de plek waar je aanlegt. Na de eerste week heb ik een overzichtskaart van het gebied gekocht zodat we konden zien waar we naar toe zouden gaan. Aan boord lagen wel kaarten, maar zat in een ringband. Voor een tocht van 15 of 20 zeemijl hadden we vijf kaarten nodig, waardoor we niet echt een overzicht hadden. De kaarten waren op grote schaal getekend (1 ZM was ongeveer 10 cm), maar voor sommige gebieden als Lilla Nassa en Stora Nassa zou een nog gedetailleerdere kaart handig zijn geweest.
Alle plaatsjes / plekjes waar we zijn geweest zijn niet met elkaar te vergelijken. Het ziet er allemaal prachtig uit, zowel het bewoonde als onbewoonde gebied. Het ene plekje is nog idyllischer dan het andere plekje. Deze twee weken zijn in alle opzichten fantastisch geweest. Onderling hebben we het heel goed gehad. Het weer was fantastisch! En de archipel…met geen pen te beschrijven, zo mooi.