NL 0341 456 806 - BE 02 513 7862 info@wishfulsailing.nl Facebook Twitter Google Gratis offerte? Online betalen SGR HISWA
Trustpilot

Reisverslag Sukosan, Zadar, Murter - Catamaran varen Kroatie

Hieronder vindt je een reisverslag c.q route voorstel voor je zeilvakantie vanuit Sukosan, Zadar, Murter. De gemiddelde dag afstanden vindt je vermeld en de route is een goede indicatie wat je op een 1 of 2 weekse zeilvakantie kan bevaren.

Aan boord vindt je alles voor navigatie. Zo zijn de meeste jachten uitgevoperd met GPS en veel jachten met een plotter. Daarnaast heb je zeekaarten van het gebied als wel de Pilot (aanvaarroutes, haveninformatie, foto's, baaien, voorziningen etc etc) tot je beschikking.

Offerte - Last Minutes - Prijzen - Reviews - Bel

Aanvragen catamaran varen

Reisverslag Kornati- Kroatie

Sukosan - Zadar - Murter

 

Programma zeilreis Kroatie

14 daagse zeilreis door Dalmatië met Sukosan als begin en eindpunt. De route is zodanig gepland dat de af te leggen afstanden in de tweede week wat korter zijn.
Dat geeft ruimte voor het afwijken van de routeplanning als je eens een dag verwaait of je plannen omgooit. De meeste havens hebben een pinautomaat waar Kuna’s uitkomen. Bijna overal hebben de restaurants gratis wifi. 2 jaar geleden moest je daar naar zoeken en er voor betalen.

Dag 1 (Sukosan)
Aanmelden, inschepen en uitpakken.

  

Dag 2 (Sukosan)
Boodschappen doen. Dat kan in de haven bij de Supermarkt. Als je met de auto komt ga dan eerst in Sukosan naar de Lidl. Elke keer dat je het haventerrein op en af gaat betaal je het dagtarief. Dan worden je boodschappen toch nog duur. Papieren regelen en bootuitleg, bootcheck.

Afhankelijk van het weer uitvaren en een ronde maken.
Dan weer terug in de haven van Sukosan om een paar redenen.
*Ten eerste is de ronde bedoelt om de boot te leren kennen en aan te voelen. (ook voor de taakverdeling tijdens het aanleggen)
*Ten tweede kunnen eventuele gebreken verholpen worden voordat je definitief uitvaart.
*Ten derde kunnen eventuele vergeten boodschappen nog gehaald worden.
*Ten vierde zal het door alle voorbereidingen sowieso te laat worden om nog een volgende haven te halen.

Dag 3 Sukosan – Jezero 22 mijl Zuidzijde eiland Murter)
Als je Sukosan haven verlaat vaar dan niet rechtdoor tussen het eiland Pasman door.
De brug is voor zeiljachten te laag en er zijn er daar al heel wat gesneuveld. Bij ons lag een jacht die gelijk op de eerste dag al de mast er af had gevaren terwijl er een sticker in de boot is geplakt van 20 x 30 cm om niet te proberen onder de brug door te gaan.

Bij deze mensen was de vakantie dus na een dag al voorbij. Jezero is een haven waarbij je voor de haveningang beter kan keren en achterwaarts naar binnen kunt gaan. Vooral als je een boot hebt met wat lengte. Vooral met de windval vanuit land heb je daar voordeel van. De havenmeester is een paardenstaart hippie met weinig geduld. Hij probeert je op te jagen en geeft allerlei onlogische en achterlijke aanwijzingen. Wij dachten dat dit de dorpsgek was die het verkeer stond te regelen maar hij was inderdaad de havenmeester. De boulevard van Jezero heeft allerlei gezellige cafe’s en er is een supermarkt.

  

Dag 4 (Jezero – Primosten 18 mijl)
Ik heb gemeend dat we de Primosten niet over mochten slaan. We zijn er al eens geweest en dat is goed bevallen. Deze haven moet je even bellen voor een ligplaats. Het telefoonnummer van de havenmeester van de Primosten is 00385(0)912894006. Voor wat euro’s reserveert hij een plaats voor je. Het is verstandig om hem wat eerder te bellen. Meestal ligt de haven vol en hoe eerder je belt hoe meer kans.

Wij zijn in de baai voor anker gegaan en met de dinghy wezen douchen en stappen. Meestal is er live muziek op het marktplein of de kroeg. Douchen mag in dat geval wel niet maar je moet gewoon een naam van een groot schip in de haven in je gedachten prenten. Als je vragen krijgt kom je gewoon van dat schip.

  

Dag 5 (Primosten – Solta 19 zm)
In Solta zijn we al eens geweest en mag je niet missen. Het havenplaatsje heet Maslinica en is de afgelopen 2 jaar is de haven gerenoveerd. Nu zijn er perfecte douches en toiletten. Het dorpje is heel authentiek en ze hebben een heerlijk donker bier. Een groot glas voor nog geen 2 euro. Voor de supermarkt moet je even het dorp inlopen. Onderweg van en naar Solta moet je goed opletten omdat je in dit gebied veel dolfijnen kunt spotten. Wij kwamen ze nu ook weer tegen.

  

Dag 6 (Solta – Hvar 20 zm)
Je kunt wel in de haven van Hvar gaan liggen maar het is meestal vol en niet gezellig. Het is er chaotisch.
Bovendien kun je zonder dinghy bijna niet de wal bereiken, ook al heb je een ligplaats.

Aanvankelijk waren we dat wel van plan maar omdat hij vol lag zijn we uitgeweken naar het eiland SV.Klement er tegenover in de haven Palmizana. Het is een verscholen haven met verrassend veel voorzieningen die je niet verwacht. Als je over het eiland wandelt kom je allerlei voorzieningen en beplantingen tegen en het ruikt er heerlijk.Als je toch naar Hvar wilt gaan kun je met de boottaxi gaan. Die vaart van de ochtend tot 02.00 uur heen en weer.

 

Dag 7 (Hvar – Vis 14 zm)
We maken een doorsteek richting zee naar Vis. In de plaats Vis kun je in een soort gemeente haven liggen. Het havengeld valt hier mee en de voorzieningen zijn oké. Het is tevens een vakantie-eiland en ’s-avonds wordt de haven als paradeerboulevard gebruikt. Als je een passant bent moet de rechts van de kade zijn en blijf je langer moet je links aanleggen. (van zee af gezien.)
 
Dag 8 (Vis-Rogoznica Frapa 31 zm)
De haven Frapa is een luxe haven in Rogoznica aan het vaste land van Kroatie. Alle faciliteiten zijn er aanwezig en veel ligplaatsen. Het is dus geen bezwaar als je wat later arriveert. Alles wat je nodig hebt is in deze haven aanwezig en je kunt je vergapen aan de jetset.

Toen wij er waren was er een regatta. We kwamen dus niet aan de passanten steiger te liggen maar aan een zijsteiger vanwege de verwachte herrie. Die had eigen douches. Heel schoon en prima. Wil je echt lekker douchen moet je aan de hoofdsteiger zijn. Even lopen als je niet aan de passantensteiger ligt maar is het waard. De douches hebben zoveel knoppen dat je niet weet waar je aan draaien moet. Het water komt van boven, van opzij en van onderen. Het is gewoon een verrassing waar die knoppen voor zijn en waar het water vandaan komt.

De regatta is een aanrader voor de jeugd. Er zijn zeilschepen voor alle landen waar de betreffende jeugd op kan aanmonsteren voor een week. Het begint en eindigt met een te kekke disco en geloof me maar, die jeugd heeft de week van hun leven gehad.

  

Dag 9  (Rogoznica Frapa-Skradin 29 zm)
Skradin is een plaats landinwaarts. Je kunt dus ongeveer de helft op zeil gaan en de andere helft landinwaarts op de motor. Je vaart via Sibenik door een canyon naar Skradin.

Na de canyon kom je op een binnenmeer en ga hier een tijdje voor anker om te zwemmen. Het water is brak door de zoetwaterwatervallen en kraakhelder. De temperatuur is heel lekker en gaat afwisselend van warm naar kouder en omgekeerd door het vermengen van zout en zoet water. In Skradin zijn eveneens alle faciliteiten aanwezig en hier zijn ook de beroemde watervallen.

Omdat je pas later op de dag arriveert kun je hier een rustdag inlassen, zodat degenen die er nog niet geweest zijn de volgende morgen naar de watervallen kunnen. Bij de watervallen stroomt het koele water onder loopvlonders door en onder de bomen is het koel. Er zijn drinkfonteinen en je mag in de watervallen zwemmen als je het toch te heet krijgt.

In Skradin kun je de klok eten. Dat is een restaurant die je moet reserveren en die het vlees onder een koperen klok (the Bell) gaart. Dat duurt 2 uur en daarom moet je reserveren. Mag je niet missen. Wij hadden beef (soort draadjesvlees) en lam.  Voorgerecht moet je niet nemen. Dat kun je allemaal niet op. Hooguit nog een salade.

Krka Nationaal Park
De stad Skradin is het vertrekpunt voor een uitstap naar het Krka Nationaal Park. Dit Nationaal Park bestaat uit een riviercanyon, indrukwekkende watervallen en ruwe karstlandschappen. Nabij Skradin is er de mooiste waterval van het Nationale Park, de Skradinski Buk. Over een lengte van 400 meter stort de waterval zich over 17 cascades naar beneden. Hiermee wordt een hoogteverschil van 45 meter overbrugd. Het is toegelaten om aan de waterval te gaan zwemmen. Het is een unieke ervaring om in het kristalheldere water van de rivier te zwemmen. U zal zich hier even in een levensecht aquapark wanen.

Dag 10  (Skradin 0 zm)

Bezoek watervallen voor wie het nog niet gezien heeft. Anderen kunnen eventueel naar het Turkse fort of in het klooster op retraite.

Dag 11  (Skradin – Zirje 20 zm)
Wanneer je in Sibenik weer de zee op gaat onderweg naar Zirje zie je tussen Zlarin en Kaprije een groene boei. Ga daar rechts ruim langs omdat de boei een ondiepte markeert. In Zirje is een baai met het restaurant van de dames met hun formidabele uitgebreide menu van varken (pork) of vis. Ze worden een beetje kriegelig als je niet van tevoren weet wat je wilt eten. Varken of vis is tenslotte ook niet zo’n moeilijke keuze. Afwassen doen ze in een teiltje en de theedoek hangt aan een draad in de bomen.

Ideale plaats om te zwemmen, te vissen, te spelevaren of te niksen. Je ligt aan een boei in de haven en men moet een bescheiden havengeld afdragen aan de pa van de dames. Hij komt met een bootje bij je schip en neemt tevens je afval mee.

Wat je hier vooral moet doen is in de late avond op het dek gaan liggen met een biertje. Maak het toplicht tijdelijk uit en het is er aardedonker. Je ziet dan werkelijk wolken van sterren en het is een fenomenaal gezicht.

Zirje is trouwens ook vergeven van de vis en kristalhelder. Ben je een visser dan kun je hier je hart ophalen. Vang eerst een kleine vis met wat brood en vang dan een grote met stukken van deze vis. Alle aas en pieren die je meesleept uit Nederland hoeven ze niet. Daar kwamen wij achter door ervaring en hulp van de locals.

Bij het wegvaren kun je achter het eiland door en tussen het kleine eiland en baai van Zirje. Ga dan ruim links van de groene boei langs omdat die een rif markeert.

Dag 12 ( Zirje – Piskera 20 zm) Kornati

Piskera is een glasheldere haven in het natuurgebied van de Kornati. Ze werken met een stroomvoorziening van een generator. Die werkt van 08.00 tot 12.00 en van 18.00 tot 24.00 uur. Je kunt er niet pinnen en er is geen wifi.
Verder is het er Caribisch/Kornatisch mooi.

Je kunt eventueel eten in het havenrestaurant of in het restaurant Konoba Praja aan de overkant. Je wordt dan opgehaald met een bootje. Dat is een keuze van jezelf waar je gaat eten. Houdt er dan rekening mee dat de qua prijs elkaar niet ontlopen en ook qua maaltijd niet. In het restaurant aan de overkant spreken ze geen woord over de grens en als je een chocomel besteld krijg je een pannenkoek met chocola. Een koffie Americano is een espresso waarvan je drie dagen overeind staat. Maak uw eigen keuze.

Er zit in de haven heel grote vis die je alleen met stukken rauwe vis kunt vangen.
Als je er prijs op stelt kun je tussen de eilanden van de %%control:AutoTag?Kornati%% door naar Telascica waar het zoutmeer ligt. Een trekpleister van jewelste en je moet er vroeg zijn. Je kunt in de baai aan een boei gaan liggen en gaan zwemmen in het zoutmeer. Het meer is zo zout door ingewaaid zeewater wat daarna weer verdampt. Je drijft echt op het water en het schijnt echt goed te zijn voor allerlei huidziekten. Er komt in de middag echter zo veel volk dat je volgens ons eerder een huidziekte oploopt dan er vanaf komt.

Als je er toch bent moet je even de helling oplopen voor een paar foto’s van de kliffen aan de zeekant. In de middag komt een boot langs met parkwachters die 350 kuna wil beuren omdat je in een natuurgebied bent. Je mag jezelf afvragen of het dat waard is.

In de baai vaart een parlevinker rond die vers fruit verkoopt. Hij is niet duur en heet Toni’s Supermarket. Je ziet hem vanzelf. Als de zee niet te wild is kun je beter buitenom naar Telascica varen. Binnen de eilanden draait de wind nogal en valt deze regelmatig weg.

Dag 13 (Piskera –Zut 14zm)
Korte tocht naar het eiland Zut op weg naar Sukosan.
Verlaat de Kornati langs het eiland Katina. Wij zijn er rechts langs gegaan en daar moet je heel kalm varen en goed op de kleur van het water letten. Vaar alleen overdag en in de donkere stukken waar je een diepgang hebt van circa 3 meter. Wij hadden een diepgang van 2,30 meter en konden er langs.

In Luca Zut heb je een ACI marina en hier moet je even goed opletten.
Als je aan komt varen staan ze aan de linkerkant uitgebreid met een vlag te zwaaien en zijn ze heel gedienstig met het aanleggen. Waar dat voor is kom je pas later achter. De mooring is gratis maar in het restaurant hanteren  ze woekerprijzen  zodat je de mooring 10x zo duur betaald. Als je er niet wil eten moet je moorringgeld betalen. Dat is op zich niet zo duur maar als je de plee en de douche ziet is dat niet verwonderlijk.
Je kunt wel langs de wal lopen via een pad naar de ACI marina en daar gaan douchen. Dus als je jezelf niet wil plagen zwaai dan vriendelijk terug naar die maffiosi en vaar fijn rechtdoor naar de ACI marina.

Dag 14 – (Zut-%%control:AutoTag?Sukosan%% 20zm)
Vaar vanaf Zut naar het zuidoosten van het eiland Pasman. Je kunt dan tussen Pasman en het vasteland noordwestelijk naar Sukosan varen. Als je bovenlangs gaat is dat een eind om en je kunt er ook niet tussendoor vanwege de te lage brug. Het is de bedoeling dat we voor 16.00 uur arriveren in de haven van Sukosan. Daar kun je bij de haveningang eerst aftanken en dan aanleggen.

Het is beter om een uurtje eerder terug te zijn bij de haven dan mis je de chaos bij het tanken.
Later dan 18.00 uur moet je ook niet zijn. Dan is de duiker geweest die de onderkant van je boot controleert op schade. Je mag hem dan gaan betalen om terug te komen. Gebruik in deze haven altijd handschoenen bij de mooringlijn. De %%control:AutoTag?Sukosan%% haven heeft namelijk 1200 ligplaatsen en als de mooringlijn niet frequent gebruikt wordt zit hij vol schelpen die je handen openhalen als scheermesjes. Onze mooringman weet er inmiddels alles van.


2013
Met vriendelijke groet

Harry Tonk

Terug naar boven

Catamaran varen? Deel deze pagina:

onze vermelding SGR
onze vermelding op www.keurmerk.info

Vogelzand 10, 3846JM Harderwijk | 0341 456 806 (Nl) of 02 513 7862 (Be) | info@wishfulsailing.nl